Saturday, July 12, 2014

အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရး (စိန္ေခၚမႈ အပိုင္း၂)

အရပ္ဘက္စိုးမိုးမႈသည္ ထိုလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားအားလုံးစုစုေပါင္း၏ရလာဒ္ (collective result) ျဖစ္သည္။ တစုံတခုေသာအကန္႕အသတ္ႏွင့္ျဖစ္ေသာအခ်က္အလက္တခုခု မရွိပ်က္ကြက္သြားျခင္းေသာ္၄င္း အားနည္းသြားျခင္ေသာ္၄င္း (ဥပမာအားျဖင့္ စစ္ဘက္အရာရွိတပ္ဖြဲ႕မ်ားအတြင္း ႏုိ္င္ငံေရးႏွင့္ကင္းေသာပညာရွင္ပီသမႈ၀ါဒထြန္းကားမႈ ယဥ္ေက်းမႈ ေသာ္၄င္း၊ စြမ္းအားရွိေသာလုံေလာက္စြာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ အရပ္ဘက္လူမႈ လူ႕အဖြဲ႕ အစည္း(civil society) စသည္တခုခုအားနည္းသြားျခင္း) အရပ္ဘက္စိုးမိုးမႈအား ဒုကၡေရာက္ပ်က္စီးေစႏုိင္ပါသည္။ ထို႕အျပင္ ထိုခြ်တ္ယြင္းအားနည္းခ်က္မ်ားတြင္ ဥပေဒ ပညာရွင္မ်ား၊ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားက အရပ္ဘက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈကို အားေပးျဖည့္စြမ္းသည့္ ဥပေဒအခ်က္အလက္မ်ားကိုပို၍ေရးသားျဖည့္စြက္ျခင္းသက္သက္ျဖင့္ ထိုလစ္ဟာခ်က္မ်ားကို မျဖည့္ဆည္းေပးနုိင္ဟူသည့္ အခ်က္လည္းပါ၀င္ေၾကာင္းအခိုင္အမာညႊန္ျပေပသည္။
    ထိေရာက္ေသာအရပ္ဘက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈ၏အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈတခုမွာ စစ္ဘက္ေခါင္း ေဆာင္မ်ားက တခ်ဳိ႕ေသာစစ္ဘက္ဆိုင္ရာ ပညာရွင္ေရးရာက႑မ်ားတြင္ အရပ္ဘက္ေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမ်ားကို လက္ခံေကာင္းလက္ခံလာႏုိ္င္ျခင္းပင္ျဖစ္ သည္။ ထင္ရွားေသာဥပမာမ်ားမွာ တမ် ဳိးသားလုံးဆိုင္ရာမဟာဗ်ဴဟာႏွင့္ကာကြယ္ေရးစီမံ ခ်က္မ်ား။စစ္ဘက္တို႕၏အခန္းက႑ႏွင့္လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ား၊ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာဘတ္ဂ်က္၊ စစ္သားသစ္စုေဆာင္းေရးႏွင့္စစ္သင္တန္းဆိုင္ရာအေလ့အက်င့္မ်ား၊ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာဖြဲ႕ စည္းပုံ၊ လက္နက္အမ် ဳိးအစားႏွင့္ အေရအတြက္မ်ား စသည္တို႕ျဖစ္ေပသည္။ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံတႏုိင္ငံတြင္ အရပ္ဘက္ ႀကီးၾကပ္မႈ (civilian oversight) သည္ က်ယ္ျပန္႕ေသာအတိုင္းအတာရွိႏုိင္ၿပီး တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ အစိတ္အပိုင္းအားလုံးလုိလုိသို႕ ေရာက္ရွိႏုိင္ေပသည္။ သုိ႕ေသာ္ ထိုအရပ္ဘက္ထိန္းခ် ဳပ္မႈသည္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာပညာရွင္ ပီသမႈ၀ါဒအား လုိအပ္ခ်က္တခုအျဖစ္ လက္ခံမႈလည္းျပဳရေပမည္။စစ္ဘက္တို႕အခန္းက႑ မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ားဆိုင္ရာ ထင္ရွားေသာမ်ဥ္းေၾကာင္းမ်ား ႏွင့္ စစ္ဘက္ တို႕၏အခန္းက႑အေပၚထိုအခန္းက႑သည္ သင့္ေတာ္မွ်တသည္ဟု စစ္သားမ်ားႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအၾကား က်ယ္ျပန္႕ေသာ သေဘာ တူညီခ်က္မ်ား ရွိျခင္းသည္ မရွိမျဖစ္လုိ အပ္ေသာအေရးႀကီးသည့္အခ်က္မ်ားျဖစ္ေပသည္။ မ်ားစြာေသာ အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ဆိုင္ ရာႏွင့္ပတ္သက္၍ ေလ့လာသိကြ်မ္းထားသူမ်ားကယခုအခ်ိန္အခါ၌ ေတာင္အာဖရိကတြင္ ထိုသုိ႕ေသာ သေဘာတူညီခ်က္သည္ အေရးႀကီးေသာ အေၾကာင္းအရာအစ္ရႉး ျဖစ္သည္ဟု ထင္ျမင္ၾကသည္။
    ကမၻာ့ဘဏ္(World Bank)၊ ႏုိင္ငံတကာေငြေၾကးရန္ပုံေငြအဖြဲ႕ International Monetary Fund(IMF) ႏွင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊အဂၤလန္ႏွင့္ ျပင္သစ္တို႕ကဲ့သုိ႕ေသာ အလႉရွင္ႏုိင္ငံမ်ားက အာဖရိကလက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားကိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္၊ အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးကို တိုးတက္ေစရန္ႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ရုန္းကန္ေတာ္လွန္လႈပ္ရွားမႈ ကာလမ်ားမွတိုက္ခုိက္ေရးစစ္သားအေဟာင္းမ်ားအား လက္နက္မ်ားျဖဳတ္သိမ္းရန္ စသည္ တို႕အတြက္လုပ္ေဆာင္မႈအတိုင္းအတာမ်ားကို လူမႈစီးပြားေရးဘ၀ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္းျခင္း (socialeconomic restructuring) အစီအစဥ္တခုလုံးလုပ္ေဆာင္မႈ၏ လိုအပ္ေသာ အစိတ္ အပိုင္းအျဖစ္ သေဘာေပါက္နားလည္လာပုံရေပသည္။ အတိုခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ စစ္တပ္ဖြဲ႕မ်ားအား စစ္တပ္လ်ားမ်ားသို႕ျပန္ရန္သာေငြေၾကးကို အသုံးျပဳ၍ ေငြေၾကးကို သိမ္းဆည္းထားကာ လိုအပ္ေသာေနရာမ်ားတြင္သာေကာင္းစြာအသုံးျပဳရန္ျဖစ္ေပသည္။ ဖြံ႕ ျဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ားသည္ ၄င္းတို႕၏စစ္တပ္ဖြဲ႕မ်ားနွင့္အာဖရိကႏုိင္ငံမ်ား၏စစ္တပ္ဖြဲ႕မ်ားအၾကား နီးစပ္ေသာဆက္ႏႊယ္မႈႀကိဳးမ်ားကိုတိုးတက္ေစျခင္းျဖင့္ေသာ္၄င္း(အဖြဲ႕အစည္းလုပ္ထုံးလုပ္နည္းဆိုင္ရာယဥ္ေက်းမႈအရ ႏွစ္သက္ဖြယ္ရာမရွိသည့္ပုံေပၚေသာ္လည္း စိတ္ေ၇ာကိုယ္ပါ အက်ဳိးရွိေသာတာ၀န္ေရႊ႕ေျပာင္းမႈ(salutary transfer) ကိုေအာင္ျမင္ ေစျခင္း)၊စစ္ဘက္အရာ ရွိမ်ားအတြက္ ၿပီးျပည့္စုံေသာအရပ္ဘက္ဆိုင္ရာပညာေပးေရးအစီအစဥ္မ်ား (comprehensive civic-educations program)မ်ားေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ေသာ္၄င္း၊၊ လက္နက္ ျဖဳတ္သိမ္းေရးလုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ား (demobilization programs) ကိုကူညီေပးျခင္း တို႕ျဖင့္ ေသာ္၄င္း ကူညီေပသည္။
    ထုိ႕အျပင္ မဟာဗ်ဴဟာပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာတြင္ အေျပာင္းအလဲျမန္ဆန္ေန ေသာယ ခုလိုကာလမ်ဳိးတြင္ အာဖရိကသည္ မဟာဗ်ဴဟာဆိုင္ရာေလ့လာမႈမ်ား၊ အမ်ဳိးသားလုံျခံဳေရး ႏွင့္ ပဋိပကၡဆိုင္ရာစီမံခန္႕ခြဲမႈ စသည္တို႕တြင္ ဗဟုသုတကြာဟခ်က္ရွိမႈကို ခံစားရလ်က္ရွိေပ သည္။ ေလ့လာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား သုေတသနျပဳသူမ်ားသည္ ထိုကဲ့သုိ႕ေသာအေရးအရာ ကိစၥမ်ားအေပၚတြင္ လက္ေတြ႕ျဖစ္ပ်က္ေနေသာကြင္းျပင္ႏွင့္ခ်ိန္ထိုးၾကည့္ေသာေလ့လာမႈမ်ား နည္းပါးလ်က္ရွိေနေပသည္။ ေတာင္အာဖရိက (South Africa)၊ ႏုိက္ဂ်ီးရီးယား (Nigeria) ႏွင့္ အီဂ်စ္ (Egypt) ႏုိင္ငံတို႕မ်ွတြင္သာ ကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာအစ္ရႉးႏွင့္ပတ္သက္၍ ပညာရွင္ ပီသစြာစနစ္တက်ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်ဥ္းကပ္မႈ တစုံတခုကိုျပဳလုပ္ပုံရေပေသးသည္။ ေတာင္အာဖရိကသုေတသနအဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္အားျဖင့္ေျပာရလွ်င္ တစုံတ ရာဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေနၿပီဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း အစုိးရကေပးေသာသတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ကိုသာ လုံး၀မွီခိုလ်က္ရွိေနေပသည္။ အရပ္ဘက္စိုးမိုးမႈႏွင့္ စစ္ဘက္တာ၀န္ခံမႈတို႕ကို ေမွ်ာ္ လင့္ခ်က္ထားရွိေသာ မည္သည့္ႏုိ္င္ငံတခုခုတြင္မဆို စစ္ဘက္ေရးရာအပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ မူ၀ါ ဒဆိုင္ရာအေရးအရာကိစၥမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ လြတ္လပ္ေသာ ရွင္သန္အားေကာင္းေသာ က်ယ္ျပန္႕ထိေရာက္ေသာ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားသည္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ေပသည္။ စစ္ဘက္ေရးရာႏွင့္ ကာကြယ္ေရးအေၾကာင္းအခ်င္းအရာအစ္ရႉးတို႕ကို ေလ့လာေသာ အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕ အစည္းမ်ား (Nongovenmental organizations NGOs) ၊တကၠသိုလ္မ်ား သုေတသနဌာန မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို တိုးျမွင့္ေပးရန္မရွိမျဖစ္လိုအပ္လ်က္ရွိေနေပသည္။ ႏုိင္ငံေရးအရ မွန္ကန္ေအာင္ ထိန္းေက်ာင္းတည့္မတ္ေပးသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အာဖရိကတိုက္ေပၚတြင္ ပိုလွ်ံစြာတည္ရွိေနၿပီးျဖစ္ေပသည္။ လုိအပ္ေနေသာအရာမွာ လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားႏွင့္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရအႀကံျပဳေျပာဆိုေသာအဖြဲ႕မ်ား (advocacy groups) မ်ားကမလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေသာ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားပါ၀င္ပတ္သက္ေနေသာ က်ယ္ျပန္႕ ေသာအေရးအရာမ်ားကို ထိေတြ႕ကိုင္တြယ္လုပ္ေဆာင္မည့္ ပညာရွင္ဆန္ေသာမဟာဗ်ဴဟာ ေျမာက္ေလ့လာေရးဆိုင္ရာအဖြ႕ဲအစည္းမ်ား (professional strategic -studies organizations) ပင္ျဖစ္ေပသည္။
မိမိဘာသာျပန္တင္ျပေနေသာ အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ဆိုင္ရာဘာသာျပန္ေဆာင္းပါးမ်ားမွ ကူးယူအသုံးျပဳျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ပါက မိမိ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ယူ၍ေသာ္၄င္း အနညး္ဆုံး ကူးယူသူေရးသားေဖၚျပေသာ ေဆာင္းပါး စာတမ္းစသည္တုိ႕တြင္ ေအာက္ေျခမွတ္စု footnote မ်ားျဖင့္ မည္သည့္ေနရာမွကူးယူေဖၚျပခဲ့ေၾကာင္းေဖၚျပေပးရန္။ ေက်ာ္ထင္ ဘာသာျပန္သူ ဖုံး ၀၀၄၇ ၉၉၂၅၁၉၈၈ ေနာ္ေ၀ႏုိင္ငံ။
ေဖာ္ထားမည္႔စာကိုဒီေနရာမွာေရးပါ ေခါက္ထားမည္႔စာကိုဒီေနရာမွာေရးပါ

No comments:

Post a Comment